söndag 20 juni 2010

Snacksaligt.

Vår äldste son, Tage Van der Skryt, har som jag nämnt en förkärlek till att prata. Han vaknar med ett "NU ÄR JAG VAKEN, ALLIHOPA, JAG ÄR VAKEN!" och somnar med ett "GODNATT. HÖRDE NI? GODNATT IGEN ALLIHOP!? VAD GÖR NI DÄR NERE FÖRRESTEN? HALLÅ? GODNATT!"

Dessa dagar när Pompan varit febrig, risig och hostig har detta varit ett riktigt stort bekymmer. Ett barn som Pom, som i vanliga fall ogillar att sova, går tvärt emot praxis och sover ännu mindre vid sjukdom. Vilket således ger ett härligt resultat av feber, halsont, övertrötthet och sovrädsla som utmynnar i ingen annat än förtvivlan och konstant gråt. Varje sekund som pojken lägger igen ögonen är näst intill gudabenådade och det hyschas och schhas därför värre än vanligt.

Jag tittar Tage i ögonen och säger "nu MÅSTE du försöka vara lite tyst. Vill du leka, gå in i lekrummet eller gå dit upp" varpå Tage tittar tillbaka med sina stora vackra ögon och svarar "självklart mamma, jag ska vara så tyst att du tror att jag dött". 

Sen går det en sekund.
Det går två.
Det är alldeles tyst.

"Oj mamma vad tyst jag är!" mumlar Tage. "Ja det är du, superbra" svarar jag. "MÄNBOJ MÄNBOJ JU KÄN KALL MI MÄNBOJ!" sjunger Tage för full halls. "Men Tage!" väser jag. "Oj mamma FÖRLÅT!!!"

Sen går det en sekund.
Det går två.
Det är alldeles tyst.

"Mamma, jag är skittyst. Jag är verkligen bra på det här!" "Mmm, det är du.. tyst nu" "OJ KOLLA MAMMA, JAG HAR FÅTT ETT MYGGBETT!"

Ja. och så fortsätter det. Minut, för minut, för minut.

Så har det blivit kväll och alla barnen har kommit till ro. Jag har dragit ned volymen till TV:n och vi halvviskar för att inte väcka den sovande sjuklingen i soffan. Skrytpappan byter kanal på TV:n och stannar upp vid en kanal som visar en stekpanna i närblid. Det är svamp som förvälls och kokas ihop med vitlök. Kameran vandrar uppåt och stannar vid ett mansansikte. "GAH! KOLLA MORBERGS HÅÅÅR! ropar jag.

Nä, vad jag ville ha sagt var väl mest att, usch vad jobbigt det är med barn som alltid halvskriker. Var får det sån skit ifrån?

9 kommentarer:

  1. Hahaha, vad du är roligt! om än inte situationen du beskriver kanske är så jäkla skojig. men jag tror på den iaf!
    Krya på lillen!

    SvaraRadera
  2. Hahaha.
    Min dotter pratar gärna hål i huvet på nån. Dag som natt... hon ogillar att sova också. En rätt oskön kombo...

    SvaraRadera
  3. Haha.. Ja, man kan undra var de får allt ifrån.. ;)
    Hoppas lillpyret kryar på sig snart så pratkvarnen får utlopp för sina ord!

    SvaraRadera
  4. Hihi.. Fast jag tycker han har mycket djupsinnigt att komma med. Jag funderar fortfarande på det parallella universum där cola är vatten, eller var det tvärtom?

    SvaraRadera
  5. Jag känner när man träffar Tage vill man bara höra mer och mer, han är ju så klok och säger så bra saker :)

    SvaraRadera
  6. Haha, den här tysthetshetsen, den tar sig orimliga proportioner hos oss ibland! ofta tycker jag t ex att pappan kokar te alltför högljutt på morgonen...

    SvaraRadera
  7. Ingen i Skrytmorsans släkt har kunnat vara tyst. Tröttskrattet på kvällarna har hörts vill jag lova. Begär inte att den underbara Tage ska klara av det du inte själv klarat. Men nog har vi väl haft mycket roligt? Det är inte bara elände. Ha ha

    SvaraRadera
  8. Haha!
    Jag har en son som pratarpratarpratar... man får be honom vara tyst så att andra kan få komma till tals.
    Men han är underbar förstå.

    SvaraRadera
  9. Var ska jag börja?

    Äpplet faller inte långt ifrån... Sådan mor sådan... Dom gör inte som vuxna lär dom gör som vuxna gör... även små grytor har stora tutor... Tala är silver skrika är... ja, typ, så.

    You do the math

    SvaraRadera