måndag 20 september 2010

När Tage är smartare än en stor del av de vuxna.


I min roll som förälder finns många uppgifter. Några av dem handlar om att lära mina barn att solidaritet och humanitet är viktigt. Att man ska visa förståelse, känna empati och vara kärleksfull. Att det är bättre att ge än att ta, att vi som har det bra ska försöka ge till de som har det sämre. Helt enkelt att vara snäll, för att uttrycka sig enkelt.

Tage är intresserad av politik, är vetgirig kring dess funktion. Hurrade och ropade "heja Obama" när det begav sig och pratar om Robin Hood som en vettig partiledare. Ett av mina stoltaste ögonblick som förälder var då Tage tog en flicka från Bangladesh i försvar när ett annat barn kallade henne "brun och ful". Han tittade detta barn i ögonen och sa "hörredu, så säger man faktiskt inte. Hon är brun och vacker som en sagoprinsessa".

Precis som det ska vara. Precis som man ska agera.

Vad säger man då, när Sverige styrs av de som tycker att de som har mycket ska ha mer, medan de som har det sämre ska få kämpa för att hålla sig över ytan. Att klimatet blir kallare och klyftorna ökar. Att ett parti som SD kommer in i riksdagen. 

Jag vill inte ens förklara för honom. Vill inte att han ska ha vetskapen om att vuxna människor kan ha dessa åsikter och då speciellt det som rör SD. 

Jag blir förbannad. Och jag skäms. 


9 kommentarer:

  1. Synd att Sverige, mitt grannland, som e förebild världen över för sin neutralitet, öppenhet å välkomnande kan släppa in SD i riksdagen. tråkigt.

    SvaraRadera
  2. Jag lovar att rösta på Tage när det blir aktuellt!

    SvaraRadera
  3. Tage är väldigt vettig och god och smart! Varför är inte alla så?

    SvaraRadera
  4. Tage och Daniel skulle kunna sköta den delen av politiken ser jag :-)

    SvaraRadera
  5. Barnen är så fina. Försökte förklara för Ella men hon blev så ledsen så jag gav upp. Heja Tage!

    SvaraRadera
  6. Tänk om alla hade det mod som Tage har,då skulle framtiden se ljus ut. Heja Tage!

    SvaraRadera
  7. Tage, vår nästa stadsminister!

    Oj vad ni ska få mat/vin och allt ni vill ha vid ditt/mitt bord.

    SvaraRadera
  8. Det är sånna här stunder jag tyckte det var svårt att vara förälder. Att förklara för småbarn att det finns vuxna som gör skillnad p.g.a hudfärg. Jag ryser.....

    SvaraRadera