måndag 19 juli 2010

Att skrubba eller rubba.

Nu när jag är gräsänka passar jag på att ränna runt hos mina föräldrar (jag har två kanonuppsättningar, lyckost mig)

Inledde hos Skrytmormorn och SkrytmorfarOna för en riktig grillkväll. Ona hade fått en hejdundrande grilltillbehörslåda av jobbet som vi tänkte testa. Den innehöll bland annat marinad, kryddrubbing och BBQ-sås, vilket ju skulle passa perfekt. Vi inledde med att kika på Per Morberg (och med tanke på att det var ca 34 grader inomhus, kände vi oss precis som Per såg ut vilket gav en sjukt bra autentisk feeling medan vi peppade).

När Per vinkat hejdå med sina svettdrypande hårtestar var det dags att sätta igång. Jag och Ona plockade i lådorna efter kryddryddorna, men förbaskat, de var försvunna! Efter en lång, lång stund säger plötsligt Skrytmormorn "nejmen oj, menar ni den lilla fyrkantiga förpackningen? Är den det vi letar efter?"

Ja. Här hade hon placerat den:

I städskåpet, jämte putsmedlen.

Hon antog att "Rub" innebar "Skrubb", som i "skrubba rent gallret efter grillning".

Ja. Så kan man ju kanske tänka. Jag är inte den som dömer andra... typ.

Hur som haver fick köttet sin rub, folket sin mat och allting slutade gott i alla bemärkelser.

Nu ska jag gräsänka mig i säng. I morgon ska jag luncha med Rut-Knut-Tjut-mamman samt Skruttans mamma. Kanske unna mig något gräsänkigt. Såg att många av er röstade på ponny.. Tja, vi får se, jag är inte den som är den. Om inte annat kan jag använda den som gräsklippare eller rejäl pall i trädgården. (Saker kan ha många användningsområden, det har jag i blodet i rakt nedstigande led från Skrubbmormorn. Förlåt, Skrytmormorn).

4 kommentarer:

  1. Inte så tokigt tänk av Skrytmormor vill jag säga. Man borde ju skicka med rengöringsmedel för vissa av de där marinaderna och kryddorna är omöjliga att få bort.

    Oh jag längtar till lunchen. Jag lämnar huset imorgon för fri shopping jag med så jag kan närsomhelst. Kram!

    SvaraRadera
  2. Förresten. Ponnyn bör heta Karinjessica.

    SvaraRadera
  3. hehe, rubb - skrubb, sak samma :P
    oo så trevligt med lunch!

    SvaraRadera
  4. Underbart tänkt av mormor :-))

    SvaraRadera