fredag 9 juli 2010

När man gråter mycket kan man få röda ögon.

Och det får jag. Varje gång. Det räcker egentligen med ett par droppar för att mina ögon ska lysa likt ketchupdoppade köttbullar. I morse testade jag att gråta i ungefär 20 minuter och det, det fick vansinnigt häftigt reslutat. I alla fall om man gillar rött, vilket jag i och för sig inte gör, så länge det inte handlar om körsbär eller vin.

Nog svamlat. Det var en väldigt, väldigt dålig morgon. Började dagen med att slå upp den vackra datorn och surfa in på försäkringskassans hemsida. Tänkte kontrollera lite regler kring föräldrapenning, studier och annat, då jag antagligen kommer att läsa till hösten. Plötsligt får jag syn på en rad jag aldrig tidigare läst "om man studerar utan studiestöd förlorar man sin SGI".
Jaha. Så jag MÅSTE alltså ta lån. Jag hade någon plan på att använda lite stugförsäljningspengar till studierna, men låt gå. SGI:n är ju viktig att ha kvar.
Surfar in på CSN:s hemsida.
Där står något om nya regler kring studiestöd. Har man inte klarat alla poäng senaste studieperioden har man inte rätt till pengar. I alla fall inte för ens man tagit de poäng man saknade. Och inga pengar, ingen SGI.

Ok.

När jag pluggade med studiestöd sist väntade jag Lage och fick begynnande havandeskapsförgiftning redan i vecka 23. Det tog ca två veckor innan jag fick mitt första läkarintyg för att sedan, ett par veckor senare bli helt sjukskriven av försäkringskassan. Med andra ord finns det ett glapp mellan en icke-avklarad tenta och sjukskrivningen. Med andra ord har jag oavklarade poäng.
Ringer CSN och berättar att jag saknar poäng, att jag har läkarintyg och att jag är livrädd för ett glapp i studiestödet. Damen i fråga förklarar att det är "svårt, MYCKET svårt" att få igenom ett godkännande under dessa premisser. Att jag ska förbereda mig på att få avslag. I alla fall i en månad, innan jag visat vad jag går för. OM jag nu inte kan tänka mig att ta 7,5 hp innan sommaren är slut.

Börjar hysteriskt leta efter sommarkurser. Mailar kursansvariga och försöker ta mig in på allt och inget. Kollar ams. Måste kanske hitta ett jobb istället. Panikar antagligen mer än vad som behövs och börjar tokgråta uppe i sovrummet samtidigt som jag försöker hitta kryphål. Exempelvis att ställa sig som arbetslös och plugga vid sidan av. Pratar med a-kassan som säger att det är förbjudet. Ringer CSN igen. Ringer Försäkringskassan. Ringer A-kassan. Och sedan studentcentrum.

Plötsligt slår det mig. Att jag förlorar min SGI innebär inte att jag förlorar min a-kassa. Så länge jag inte ska skaffa barn är faktiskt inte SGI:n sådär jätteviktig, det är a-kassan jag absolut inte få mista. Självklart ska jag skicka mitt personliga brev till CSN och bifoga alla läkarintyg, men det är inte hela världen om det inte går igenom.

Såatteh. Mina nu sjukt rosakantade ögon med puffig touch har uppkommit helt i onödan. En hel förmiddag med vansinnigt hysteriska hulkningar i telefonen var en waste of time.

Klockan är snart halv tre och jag har knappt borstat gaddarna. Dags att styra upp.

1 kommentar:

  1. Hurv, sånt är sååå jobbigt. Och jag blir rädd bara jag ser bokstäverna C & S & N för nära varann. Typ Calsone. Jag tror alla fått bråka med CSN, och försäkringskassan har jag aldrig ens beblandat mig med.

    Men du, det ordnar sig!
    http://www.youtube.com/watch?v=pimXz5QCr1E

    Kram!

    SvaraRadera