tisdag 10 augusti 2010

Att samla.

Jag skrev i förra inlägget att jag samlar på barn. Nu är det old news. Jag har nämligen en ny samling:



Hortensior!
Jag har en.

Hur som helst känns den fin och samlingsvärdig. Dess namn andas både stramhet och glädjeflicka, vilket ger den ett sällan skådat djup (jämför gärna med den banala blåklockan eller kanske rosen. Vad är det liksom? Ros. Bah! Så endimentionellt, med flit utan att ens vara sarkastisk).

Nu ska jag sitta här och njuta av min blommande blomma. Hortensia. Aaa.

8 kommentarer:

  1. Vacker och väldigt vuxen blomma. Jag gillar blommor men är sämst på få de att överleva.

    SvaraRadera
  2. Hortensior, är inte det "svåra" blommor? Jag måste ha kaktusar eller annat som inte behöver vattnas så ofta.

    SvaraRadera
  3. Jahadu trädgårdsmästar´n ....den får inte torka ut det minsta :D

    SvaraRadera
  4. Ha ha Anita. Tror du att en Hortensia överlever mer än två dagar hos Skrytträdgårdsmorsan??..... Ha ha... Tror inte jag.

    SvaraRadera
  5. Hortensia, minsann. Jag har två (tror jag) klätterhortensior.

    Oj vad det lät vuxet och ... duktigt att skriva det, men så här ligger det till: Jag fick två skott av svärmor förra veckan, av just klätterhortensian. Hon tyckte att jag skulle ha det tydligen, för hon frågade inte om jag ville ha det, jag bara fick det. Dessutom fick jag skott på murgröna, som jag sa att jag ville ha, för förra årets skott ville inte överleva. Hursomhelst, alla skott är i jorden nu och jag hoppas hoppas hoppas att något av dem vill ta sig! Helst murgrönan, för jag vill verkligen ha en sådan klättrandes upp för växthusets utsida.

    Om min tar sig och din överlever, kan vi diskutera blomming och sånt, som två fullvuxna tanter!

    SvaraRadera
  6. Dröm din dröm "stort och smått". Skrytmorsan kommer inte att fixa det....

    SvaraRadera
  7. Aha! Du har gjort en Monika. Min lever fortfarande men är lite naggad i kanterna... Bered dig på blomskötsel 24/7, tur att ni har sålt stugan för några längre bortavistelser är numera ett minne blott, alternativt att Hortensian får följa med er överallt.

    (Konstant fukt i krukan och iget direkt solljus, enligt min krukväxtbibel)

    SvaraRadera
  8. ...inGet direkt solljus...

    SvaraRadera