lördag 1 maj 2010

Flytt.

Jag och Skrytpappan har alltid pratat illa om hus. Vi har rent häcklat det faktum att vissa väljer, med flit, att bo i något man måste måla om och sköta. Att hålla på att greja med pellets, dränera källare, få hål i ytterdörren och en massa annat råvanlig, bökigt och dyrt. Nejserru, insatsradhus, det var liksom max.

Men plötsligt, efter lite diskussioner om var i fasen vi skulle ställa ett eventuellt pingisbord, tänkte vi om. Tänk att faktiskt ha en källare. Eller en massa egna träd på gården man fick styra och ställa kring (ja, typ "nu tar jag ett äpple och grannarna kan inte tycka att jag pallar").

Vi hittade ganska snabbt ett hus som föll oss i smaken. Så till den milda grad att mr Skryt him self, som älskat vår sommarstuga och vaggat den likt en baby-vombat i sina imaginära jättefamn, snabbt som attan börjat reka marknad. Och ta mig tusan, folk vill visst ha stugor vid havet just nu.

Såatteh. Med en såld stuga kan ett husköp vara jättemöjligt. Och kanske till och med DET huset, som vi redan kikat på genom igenimmade bilrutor.

Vi har börjat planera. Här är orginalritningen på källaren
Och så här ser första planeringsskissen ut med milda justeringar:


Spontant tänker jag, är det ens lagligt för oss att äga ett hus?

10 kommentarer:

  1. haha, det ser mkt bra ut!
    du förstår väl att jag ÄLSKAR att bo i hus? det är så fantastiskt och avslappnande. Eller, det kanske blir, om 10 år, eller ska man börja om då? Men köper man ett ruckel från 1945 får man fan skylla sig själv!

    SvaraRadera
  2. Kärin - ja visst är det!

    Malla - Det är ju typ det vi ska göra. Ett ruckel från 1950...

    SvaraRadera
  3. Åh såg ut som en underbar planlösning. Jag kan bara tala för källare. Innan vi köpte detta kunde jag bara tänka mig ett hus med ett plan. Kommer aldrig ångra mig.

    SvaraRadera
  4. Rutan - Källare är king! Skrytpappan, som vanligtvis är sansad är helt vild i blicken. Två somrum uppe, två sovrum nere, altandörrar från kök, tv- samt sovrum = klart och betart! Eller typ. Måste bara sälja stugan först. Och radhuset *host*.

    SvaraRadera
  5. ps. jag stavar som en gud. ds.

    SvaraRadera
  6. Dom äpplena som ingen jävel äter upp och som ramlar ner och ruttnar på marken så att någon måste ta på sig handskar och plocka upp dom innan någon halkar och bryter ett ben eller att någon liten illbatting äter upp dom och blir full eftersom dom har jäst, dom äpplena glömmer vi för en stund och drömmer om ett pingisrum!

    Jag tycker att alla familjer med små illbattingar borde bo i hus.

    SvaraRadera
  7. Tycker att det måste finnas uttagningsprov för grannar på mäklarsidorna. Vore hemskt om de var ovärdiga! Vill ju helst ha familjen Skryt för oss själva, men minst hemska scenariot är iaf att det är trevliga granns.

    SvaraRadera
  8. En otrolig frihetskänsla. Äppelkriget hinner man förtränga under vintern. Varje höst när äpplena faller blir man urförbannad på allt plockande. Börjar hota träden med motorsågen. Inget hjälper, dom bara faller. Men under vinter lägger sig liksom lugnet.

    SvaraRadera
  9. Mamma Gnu - Ni följer väl efter? Vi försöker lobba för massflytt. BBV ÄR bäst, så det väl på sin plats att vi håller ihop?

    SvaraRadera