onsdag 10 februari 2010

Förlåt, men..

Hörde (från Landet Brunsås) att hälften av Sveriges befolkning lagar middag på mindre än 14 minuter. Ursäkta men jag blir förvirrad, bestört och fascinerad på samma gång. 14 minuter, det är snabba puckar. Gissningsvis består många av dessa middagar av micromat där uppvärmningen tar fem-sex minuter. Usch - säger jag lite provocerande. Ni får bli arga, men jag tycker att det är kass mat. Konserveringsmedel, E-nummerdominans och påhittegrejer. Ok att vuxna väljer att äta detta, men barn... Nej.

Ja. Om ni är ilskna nu och tycker att jag är dömande, håll i er, det kommer mer:

Programmet tog även upp stress. Hur vi stressar från det ena till det andra, att vi aldrig är nöjda med NU. Slänger i oss micromat för att hinna till yogan. Från yogan till tandläkaren till snabbfika med kompisen. Tidsbristen kontra fritiden, måsten kontra njutning. Allt blandas ihop till en sörja som inte genererar annat än magkatarr och sömnbrist. En festlig och absurd tanke att människan slänger i sig maten för att hinna slappna av på yogan. Varför inte lägga tiden på en hederlig jäkla stek. En 120 minuters stek som puttrar i gjutjärnsgrytan.  Mat och meditation, kostar mindre än ett gymkort och man får äta upp det. Win-Win.

Hädanefter kommer jag att införa söndagsstek.

Ja det är sant.

Öppet brev till Karin och Samuel:
Vill ni komma och äta porterstek på söndag?
Klädsel: Lantlig elegans (snott rätt av från Skrytfarfarn).
Tid: 17:30 (med andra ord: efter simskolan).
Plats: Skrytköket.
Humör: Glatt med en smula meditativt lugn.

3 kommentarer:

  1. Givetvis!! Vi tar med pressgurka, ordvitsar och rolig/uppklädd hatt! YEY!

    SvaraRadera
  2. Fryspizza däremot, det är grejer det! Mums, har en som står och väntar på mig nu. Men barnförbjuden är den ;)

    SvaraRadera
  3. Karin - toppen!

    Knaada. - fryspizza är great. Och barn dör nog inte av det heller. Så länge de inte får det varje dag :) Personligen skulle jag nog kunna leva på just pizza om jag fick ha sallad, aioli och ett glas rött till. En fet påse godis till efterrätt. Åh fantastiskt.

    SvaraRadera