söndag 7 februari 2010

Melodilördagsfestival.

Dagen och hysterin, mest i bilder:






Framme i Övik efter en lång bilfärd. Helmutmamman var en väldigt tålmodig chaufför, ty Skrytmorsan tuggade fradga, bromsade i låtsasbromsar samt framkallade gutturala läten under en stor del av färden. Stillade nerverna med Sushi...






... men framför allt citronpaj och kaffe.






Uppehöll kön bra no länge då Skrytmorsan ville fota biljetterna i precis samma sekund som biljettgubben försökte snappa åt sig dem. Vi ba "hallå, vissa här ska fota till en blogg. Ta det lungt gott folk, vi har vissa åtaganden!"






Publiken börjar komma på plats.
Känner igen de flesta, om inte alla.






Dolph, samt de andra två "vaddenuheter" tar plats och informerar om agendan.






"SjungSjungSjung", det trallas, väsnas, plinkas och plonkas. Jag, som en sann och van kikare, bryr mig inte om dravlet på scen utan håller ögonen vid sidan av. Där står Dolph och Al Fakir. Jodå. Dolph gestikulerar och övar repliker. Al Fakir ser sorgsen ut. Jag vinkar men han ser mig inte, försöker ropa fina och peppande ord som "KOM HIT, skit i den här tävlingen, ingen bryr sig i alla fall" och dylika fraser.






Allting är över. Vi tar rygg på en man och hans två döttrar. Hälsar glatt då jag först är säker på att mannen är 1) min farbror 2) min granne. Men nej, det är mannen i Idoljuryn. Flickorna är Dolphs döttrar. Yngsta dottern sparkar av misstag sina rosa Uggs på min fot. Jag ler och ser snäll ut, fast det gjorde ont. Det är Dolphs dotter, bäst att hålla sin vän...






Susar hem efter en halkig E4:a. Stannar vid en pizzeria och shoppar med oss fem pizzor att ta med till Skryt- samt Helmutfamiljen.

I baksätet sitter Salem och väntar.

Vilken dag!

8 kommentarer:

  1. Så du fick med honom ändå! Jag visste väl att du var att lita på! Härligt! Ta väl hand om honom i några veckor så kan Linda ta hans plats i Stockholm.Lovar att bjuda på fika om ni kommer förbi nån dag. Hoppas då att ni sjunger en duett så att jag verkligen får nåt extraordinärt att berätta på jobbet. :-)

    SvaraRadera
  2. Fem-plus-dag (inte minst pga citronpajen - ohmajgard)! Om det inte hade varit för att Salem var så tystlåten i baksätet hade det blivit en stjärna i kanten också.

    SvaraRadera
  3. Anita - Han är säkert jättesugen på fika. Jag brukar på skämt kalla honom Salem al Fika för att han är så förtjust i kaffe med dopp.

    Helmutmamman - ja det var verkligen toppen! Gör om - gör lika!

    SvaraRadera
  4. Härlig lördag hör jag. Kommer Salem med hit den 21a? *hoppas hoppas*

    SvaraRadera
  5. Det märks att Skrytmamman inte kommer sig ut så ofta. Men när hon gör det så gör hon det fullt ut. Fantasin flödar och upplevelsen blir dubbelt så stor. Vad skulle hända om du fick Al Fakirs autograf? Snudd på koma? Japp, känner mig riktigt orolig. Tur att det är måndag och vanlig dag i morgon.

    SvaraRadera
  6. Jessica - självklart kommer han. Han följer mig vart jag än går.

    Fiken - äsch.. Fantasi och fantaså. Faktum är att Salem och allla andra (ja typ) vill ha MIN autograf.

    SvaraRadera
  7. Salem ska spelas på Umeå Open: umeaopen.se

    Bara så du vet. :-)

    SvaraRadera
  8. Tack för infon Helmutpappan :-)

    SvaraRadera