tisdag 20 oktober 2009

Fuffens på Junibacken.

Idag har Skrytmorsan migrän, alt. världens bihålebekymmer. För mig känns dessa åkommor likadant då jag har helt felkonstruerade bihålor. Istället för två reguljära hålor har jag två russinprickar. Skulle jag tro i alla fall, dom är helt värdelösa. Om jag var med i Extreme Makeover skulle jag propsa på att dom inte gjorde något annat än mina bihålor. En bihålemakeover. Fast.. kanske även fixa bristningarna på magen. Eller äh, när dom lika håller på: fluffigt, böljade hår, jämna tänder och rejält mycket större ögon. Lätt som en plätt.

Låg på soffan i morse, blundade och försökte blickstillsgosa med pojkarna. De kikade på Madicken. Jag är bara så less på Madicken. Jag låssas att hon heter Mad Dicken. Galna snoppen. Medan barnen sitter lyckligt ovetandes om mina tankar och underhålls av Abbes kringelbageri tänker jag i mitt stilla sinne att Abbe och Alva nog har ihop det ibland. I tvättstugan, bredvid klappbrädan till skenet av den vedeldade koktunnan. Och att Madickens pappa egentligen inte jobbar på tidningen, utan säljer sprit borta i Linus-Idas kvarter under den sliskiga täckmanteln "käcka farbrorn". Det är därför han har råd att pynta upp när det kommer en flygmaskin till stan.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tro det eller ej jag spenderade igår kvällen med all läsa igenom nästan alla dina blogginlägg och jag som inte brukar läsa (förutom min mans förståss). Du är jätte duktig på att skriva!!! Men det har du alltid varit! Kram, Sonja

    SvaraRadera
  2. Det här gav ju genast Mad Dicken ett nytt sken! Ser fram emot ännu en period av Astrid Lindgren, vi har inte börjat ännu, men det kommer väl...

    SvaraRadera