måndag 8 mars 2010

Någon form av sol i blick.

Vi vandrade till skridskobanan i arla morgonstund. Tage var lycklig, Lage mer reserverad. Lage förklarande att han bara tänkte åka om det inte var halkigt. Jag förklarade att det nog visst var halkigt, men att han kunde hålla i mig. Sen berättade jag att vi hade fika med oss, mackor och varm choklad. Då skulle det visst bara fikas om jag kunde garantera att han inte skulle spilla. Jag log, kramade Lage och menade på att solen sken, att vi skulle ha solsken i blick, inte vara så sura. Pojken svara då "jag har solskit i blick"

Så med solskit i blick gick vi till banan. Tage åkte som en virtuos och hade det bra. Lage blåste omkull, blev kränkt av vinden och spenderade sedan förmiddagen utan skridskor, klättrandes i en snöhög.

Så kan det vara. Har man solskit i blick kan det nog vara svårt att fröjdas. Har aldrig råkat ut för det själv, så jag får ta Lage på orden när han säger att det är "jobbigare än att ha en pruttig ål i ryggsäcken". Vilket i sig inte låter som någon högvinst.

6 kommentarer:

  1. Hahaha! Lage är min idol! Blev förresten väldigt glad i lördags när han inte riktigt hängde med i resonemanget, men pekade på mig och skrek "Du, du, du är professor!!!"

    SvaraRadera
  2. Förstår vad LillLage menar med ryggsäcken. Har själv upplevt det, men inte kunna sätta ord på obehaget. Han är lysande !!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Solskit i blick är nog när man känner sig i underläge. Tage susar på skridskor och stylar. Lage vill helt enkelt inte se sin bror.

    SvaraRadera
  4. Ha, ha, ja det är fint att han kan sätta ord på den där jobbiga, hemska känslan. Underbart! Beklagar att det blev solskit i blick precis idag, denna fina måndag.

    SvaraRadera
  5. Ni kanske ska göra som oss, och samla barnens roliga kommentarer, agerande och funderingar i en fil på datorn. (Funderar starkt på att göra en ordsökning på prutt om några år och se hur många träffar vi får...)

    SvaraRadera
  6. Haha! Då jag nu har två glas vin innan för västen (firar tentaresultatet) så skrattade jag så det kom tårar när jag läste detta. :-) Jag hoppas verkligen att jag slipper pruttiga ålar! :-D

    SvaraRadera