onsdag 6 januari 2010

The lögn

LillLage är ensammen vid skafferilådorna och det prasslar i julchokladlådan. Efter en liten stund går han med flackande blick, onormalt stora kinder och frenetiskt tuggande käkar diskret förbi resten av familjen.
- "Du LillLage... vad tuggar du på?"
- (med fullproppad mun) Ing.. Ing.. *svälj* Ingenting!
- "Vad konstigt, det såg precis ut som att du åt på någonting.."
- "Nej. Men Mamma *nu med gråten i halsen*, vad är det för dag idag? Inte lördag va? Du måste borsta tänderna på mig NU! NU!"

LillLage har med jämna mellanrum börjat ljuga och göra saker i smyg. Roande tycker Skrytfamiljen. Han är nämligen så fasligt söt när han far med osanning, att klockorna nästan stannar. Speciellt när han tror att Karius och Baktus ska göra hål i hans tänder om han äter annat än lördagsgodis. En lämplig ålder för att vara både en lögnare och en tjuv, efter tre års ålder är det inte lika charmigt.

2 kommentarer:

  1. Hehe, nej det är väl så att charmen försvinner med åldern... Men det går sakta, jag är 30 och tycker själv att jag fortfarande är ganska söt när jag både smygäter å småljuger :)

    SvaraRadera
  2. Du skulle se mig när jag snabbäter kakor och hoppas att ingen ser mig. Blir då också snabbt avslöjad av den flackande blicken och putmunnen. :-) Eftersom jag tillhör gruppen över 3 år så är det inte särskilt gulligt längre, men fasligt spännande......tills någon flinar lite milt mot mig och skakar på huvudet, då känns det enbart fånigt såklart. Ändå gör jag om det igen o igen o igen............. fast jag FÅR äta kakor när jag vill och inte behöver dölja det.Måste va nån krämpa sen barndomen?

    SvaraRadera