måndag 18 januari 2010

Olika lika.

Skrytmamman och Skrytpappan matchar varandra så fint. Skrytmamman, med sin ibland lite pedantiska ådra och Skrytpappan med den mer.. eh.. tillåtande sådana.

När det skall bytas sängkläder tillexempel.

När ett påslakan använts i exempelvis fem dagar tycker Skrytmamman att det räknas som smutsigt och vill således byta. Skrytpappan däremot, tycker att det är hejdlöst att räkna fem ynka dagar som färdiganvänt och anser att det fortfarande är tjänligt i en fem dagar till. Lätt som en plätt - Skrytmamman tar nya från linneskåpet (ja, tjena hej, menar rentvättshögen) och Skrytpappan tar de som Skrytmamman just använt. Ett fint kretslopp, fint matchat in i minsta detalj.

Vi gör samma sak med tandborstar.

12 kommentarer:

  1. Renbädda varje vecka!!!! Oj... jag törs inte berätta med vilket intervall våra sängkläder byts..... ;-)

    SvaraRadera
  2. Underlakan var fjortonde dag och påslakan var fjärde vecka. Så var reglerna då jag jobbade som hembiträde 1970. Tur att jag nu får göra som jag ids och byter när sovrummet börjar lukta skunk. :-)

    SvaraRadera
  3. Vi har skaffat roller, och rollade idag våra sängkläder. Jag vet inte hur logiskt detta är, men det kändes bra!

    SvaraRadera
  4. Alltså, jag vågar inte heller berätta hur pass ofta, eller rättare sagt sällan, vi renbäddar... Men man skulle kunna säga att det är närmare det mamma beskrev ovan, som det var på 70-talet, än det du beskriver...

    För övrigt gillar jag Karins idé om att rolla dem. Det ska jag också börja göra. :-)

    SvaraRadera
  5. Renbädda? Kan du utveckla det lite grann, jag är inte helt med... Har det något med renar och deras ide att göra? Går renar i ide, det visste jag inte. Man får ju för sig att dom gillar snö, men det kanske är bara tomtens renar som gör?

    SvaraRadera
  6. Fem dagar?!?!?! Är du galen kvinna? Och den "tillåtande" Skrytpappan säger tio? Vad gör ni era sängar egentligen? Målar med fingerfärg? Äter jordgubbsyoghurt med händerna? Har gyttjebrottning? Toppar håret?

    SvaraRadera
  7. Nu tycker jag att stämningen börjar bli hätsk! Det finns inget bättre (nästan) än rena lakan. Sen att garderober, förråd, lekrum, tomt, bil samt Skrytmorsan själv ser ut som två svåra... Det är en annan historia. Rena lakan är som Västerbottensost på mackan - finns det så JA TACK.

    SvaraRadera
  8. (med tanke på hur många som kommenterat borde jag kanske blogga om hur ofta jag torkar fönsterbrädorna i köket. Eller dammsuger under bordet)

    SvaraRadera
  9. (eller hur sällan jag städar bland mina kläder. Tröjorna i botten på lådorna använde jag typ senast i fyran)

    SvaraRadera
  10. Jag är helt på din sida! Det är så ljuvligt att krypa ner under frasigt, tvättmedels-doftande täcke. Och slätt lakan, utan, smulor och skrynkel. Jag och Snake går och myser hela dagen om vi vet att vi på kvällen ska ner i rena lakan; "du, pssst, renbäddat.." viskar vi till varandra. En gång i veckan är lagom!

    SvaraRadera
  11. Jag och B gör precis som er med tandborstarna, jag har nog aldrig köpt en ny tandborste till mig själv. Försöker att införa samma sak med mobiltelefoner, fast tvärt om, men B är emot.

    SvaraRadera
  12. Hahaha, verkligen träffande det där med tandborstarna. Jag vill ha ny tandborste hela tiden, är ju såå skönt, Isac däremot har bara köpt en egen tandborste när jag tvingat honom :) Angående mobiltelefonerna så är det väldigt mycket fusk där just nu!! Det är faktiskt jag som står i tur för ny telefon men den rackarn har nu gått och beställt sig en Iphone. Hallå, vart tog min Satio vägen liksom?! Har inte bytt telefon på 3 år ju!
    Sängkläderna skulle gärna bytas oftare med tanke på katthår och att frun som bor här gärna äter snacks i sängen..hrrm. Blir dock ungefär som tvättiderna, istället för en gång i veckan slutar det alltid med att det blir varannan vecka herrn i huset har lite problem med minnet ;)

    SvaraRadera