onsdag 20 januari 2010

Vad är det för något?

Nyhetsfolket börjar sina sändningar med att säga "gofömidda". I ett enda ord, samt utan vissa bokstäver. Menar de kanske "goofy middag". Jag har ingen aning. Alla eventuella alternativ är lika troliga.

För tillfället är mina knän gjorda av gelé. Pompan satt i godan ro och knaprade ost i matstolen. Plötsligt fick han för sig att han var färdig, fick in sina ben under kroppen och pressade sig så hårt uppåt att selen släppte på en sida. På mindre än en tiondels sekund slängde han sig över matstolskanten och hängde sedan ca 30 cm ovanför golvet. Men huvudet först givetvis. Tack och lov satt selen fasttrasslad, så han undvek en huvudlandning.

USCH. jag säger bara USCH. Ska jag behöva ha honom i famnen för evigt? Antagligen (blir svårt att kombinera med min nya look dock. Samt framtida jobb).

Nåväl. Herta Müller knep Nobelpriset i litteratur. Klart som korvspad, med ett sådant namn. Herta. Müller. Det osar pris om det, lång väg. Ska läsa henne, hennes språk är tydligen så sjukt fantastiskt bra.

Goeftemidda! Som TV-folket skulle ha sagt.

7 kommentarer:

  1. NEJ! Läs inte Müller, fruktansvärt dålig. Språlla om språket är bra när de första 100 sidorna handlar om när en tant åker buss. Läs hellre någon av våra svenska nobelpristagare som Lagerkvist eller Martinsson, och hur gick det med Ranelid? Har hamnat i en liten läs-svacka, men det jag hunnit med av krigaren var grymt bra. Kan även (nu när jag endå är igång) rekommendera Nicola Amanitti och Carlos Ruis Zafon. Eller varför inte läsa något av våran egen dansprinsessa Birro?

    SvaraRadera
  2. Folk med dialekt, slarviga uttal och stavfel borde verkligen inte få finnas!





    Tihi, det är sånt som är kul att säga bara för att uppröra folk :)

    Men egentligen om man tänker efter visst vore både din och min dag lite bättre utan "gofömidda" eller "pååteseende". Så om man åtminstone bara kunde låsa in dom.



    ;)

    SvaraRadera
  3. Wise - Ja men jag ÄSLKAR författare som tar historien vidare i långsam, men språkligt genial takt. Och Martinsson gillar jag redan. Ranelid har jag inte tagit itu med ännu... Funderar på att gå ett varv till med Statarförfattarna först.

    SvaraRadera
  4. Knaada - Absolut. Lås och bom.

    SvaraRadera
  5. Älskar dialekter men har svårt för skånska. Skulle det kanske räcka om vi satt dom bakom lås och bom?

    SvaraRadera
  6. Tror att du får lägga en filt på golvet och campa med Pom. En hjälm på huvudet kan man även ha när man äter. Har ibland känt att plockmat är att rekomendera för då slipper man farliga bestick. Ska barnen måsta komma i pensionsåldern innan oron avtar? Det är läskigt värre.

    SvaraRadera
  7. Fast jag tänkte precis, vad roligt om ALLA pratade skånska. Då skulle ingen förstå vad den adre sa.

    Och ang golvet. Ja. Jag funderar starkt på det!

    SvaraRadera