torsdag 3 december 2009

Gårkvällens bakning.

Jag tager (som vanligt) vad jag haver och skapar något sånär ätbara bröd. Detta är barnens favoriter. Och de går skitsnabbt att göra.

Ingredienser
16 st

6 dl Rågsikt. (Jag tog 3dl vetemjöl, 3dl rågmjöl)
1 tsk salt
1 msk bakpulver
1 dl russin (Jag tog några russin och lite torkade aprikoser)
1 tsk kummin (Jag tog krossad fänkål)
50g smör
3 dl gräddfil (Jag tog fyra dl vanligt fil)

Sätt ugnen på 250 grader. Rör ihop torrvarorna och russinen. Smula ned smöret. Häll ned filet och blanda till en fin deg (ska vara rätt lös). Rulla degen på mjölat bakbord och dela upp till 16 små bollar. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Stoppa in i ugnen i ca 8-10 minuter.


Rågsiktsbullar utan rågsikt.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Funkar det lika bra med ordinarie recept också månntro (:

    /Jeanette - en stor beundrare av din underbara blogg. En kopp kaffe och en stunds läsning varje morgon, några skratt och leenden och sedan ta itu med jobbet !

    SvaraRadera
  2. Hej Jeanette! Tusen tack! Vad gullig du är :)

    Och vad gäller receptet... eh, jag har aldrig gjort den ordinarie varianten, men det går säkert lika bra :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för receptet, var verkligen in bad need av inspiration. Håller med den anonyma om att man alltid blir glad här inne i din lilla cyber-värld. Keep up the good work!

    SvaraRadera