onsdag 16 december 2009

Julklapparna

Varje år är det detsamma.

Skrytmamman: -"Skrytpappan, i år tar vi det lite lugnt med julklapparna. Barnen har ju rummen FULLA med grejer. De leker ju inte ens med dem."
Skrytpappan: -"Exakt. , det är bättre att vi sparar lite pengar till att köpa kläder och sånt."
Skrytmamman: -"Absolut. Vi köper ett par grejer var till dem. Sånt som de VERKLIGEN vill ha. Kommer att bli toppen".

En vecka senare.
Skrytmamman på Leksaksaffären.
"Åh... kolla in allt LEGO. Tage skulle behöva typ.. i alla fall det här Star Warsskeppet. Och det här. Han skulle DÖ av lycka. Skulle jag även slänga med den här grejen, ja då.. då skulle hans ögon ploppa ut. Sötungen. Bäst att jag tar alltihop. Sen det här till Lage. Och det här. Och DET HÄR! Oh wow. Fatta vilken överraskning, jag som sagt att det här LEGOt var från åtta år. Hihi, han kommer bli helt paff. Sen kan Lage och Tage dela på den här grejen. Och den här. Åhå, jag smäller av! Vilken jävla julklapp! Det är så man önskar att man själv var fem år. Och sen Pom. Träleksaker från Brio. Vad ska jag välja? Asch, jag tar allt. Trä är ju bra. Och fint! Han kommer bli så glad den lille räkan."

Ytterligare en vecka senare.
Skrytmamman på leksaksaffären.
"Jahapp. Då hade jag köpt lite LEGO till pojkarna. Liiite LEGO. De skulle kanske behöva lite böcker också. Och spel. Jaa, klart de ska ha det. Ingen jul utan nya böcker. Eller ska jag kanske satsa på trollerilåda och CD-sagor? Jamen, om jag tar typ.. allt det här så.. ja.. då blir det ju bra."

En dag senare.
Skrytpappan: -"Hur har det gått med julklappsinköpen?"
Skrytmamman: -"Jotack. Jag har handlat lite LEGO till killarna. Ja just ja.. jag tog något spel också. Och någon bok. Det var nog allt. Eller vänta.. visst köpte jag något mer? Jag kanske minns fel... Om jag beställt från nätet också? Ja just ja, det hade jag glömt. *harkel*. Fåse, nämen.. jag har nog bara köpt det allra viktigaste. Det som de verkligen ville ha. Väldigt kärnfull shopping. Kärnfull och måttlig är orden.

4 kommentarer:

  1. Du det där känner jag igen...vi sa för nån månad sedan att bara nån sak för sakens skull...dom får juh så mycket av släkten så om vi struntar i det skulle inte märkas....planerade in att vi skulle fara ner på birsta centrum efter jul på rean och köpa kläder å dylikt till alla istället men nu har man juh ändå lyckats handla en massa som bara kommer att slängas till berget av leksaker,har nyss plockat undan nå säckar å satt upp på vinden för att det inte rymms....villken smarties man är.

    SvaraRadera
  2. Det är ingen idé att spela de där charaderna. Det slutar alltid i en julklappsfestival ändå. Vi går igenom det där "visst drar vi ner på julklapparna i år" varje år, men det blir ofta tvärtom - mer klappar. Men det är ju så roligt att gå och julklappsshoppa, nåt litet här, nåt litet där, precis som du skriver. Älskar att ge. Och att få. Men framför allt att ge. (och att få)

    SvaraRadera
  3. Måttlig tycker jag är ett tråkigt ord!

    Det fånigaste är väl att man tror på sig själv där i november när man gör upp planerna :)

    Lite som nyårslöften kanske, ingen som ifrågasätter eller förväntar sig att de ska hållas. Ett gäng glada småkottar får ni iallafall i jul!

    SvaraRadera
  4. Ja det är väl bara att inse - det är sjukt roligt att köpa leksaker. Jag blir pirrig i kroppen bara av tanken på allt kommande legobyggande. Får väl se det så, alla leksaker genererar mer samvaro :D Hela familjen sitter som hypnotiserade vid legobacken och bygger i sinne. Kunde vara värre.

    SvaraRadera