fredag 11 december 2009

Morgonens hejdåfras samt yrkesvalet.

Skrytpappan står i dörren, redo att åka till jobbet.

Skrytmamman: -"Hejdå, cykla försiktigt!"
StorTage: -"Hejdå pappa, cykla försiktigt."
LillLage: "Hejdå pappa, cykla inte med snoppen i vädret!"

Himla skönt att Lage kom ihåg att säga det jag glömde. Viktigt, nu när det är så kallt ute.

Själv ska jag på möte med studie- och yrkesvägledaren. Hoppas egentligen inte på vägledning, utan mer ett handfast och orubbligt "Det här ska du göra. Basta!"

Hittills har jag samlat på mig socialpsykologi, pedagogik, filmvetenskap, logistik och religionsvetenskap. Med andra ord: jag är inte betrodd att ansvara för min egen utbildning. Det här osar skandal.

(Eller. Jag kan ju åka runt i bussar/tåg/flygplan och utbilda olika etiska grupperingar i filmkunskap. "Färdplaneringsfilmpedagog för samhällsgrupper." Här har jag väl knutit samman det mesta. Bra Skrytmorsan, detta är ju verkligen ett existerande yrke som behövs.)

4 kommentarer:

  1. Själv är jag snart färdig jurist. Det är en kul utbildning om man kan bortse från alla stekare och folk med neuroser. Bra när man har barn också, kan disponera tiden mycket själv. Se där! Nu har jag knäckt extra som studie/yrkesvägledare också. AMS Bring me the money!

    SvaraRadera
  2. Lät roligt! Och det är lite det som är mitt problem... ALLT låter roligt. I alla fall att plugga. Men sen ska jag ju jobba med det också, typ resten av livet... Det är däri problemet ligger. Vad vill jag göra så himla länge?

    SvaraRadera
  3. Jag läste till sjukgymnast innan, men där är man ju mer låst till en viss typ av arbete. Därför bytte jag och satsade på en bred utbidning där man kan har många helt olika arbetesuppgifter. Passar mig, dock inte alla... Hjälp vad präktig jag lät nu...

    SvaraRadera
  4. Präktigt är bra! :-) Jag började läsa till lärare men kände att jag blev för låst. Funderade lite på samhällsv. eller sociologipr, men efter några månaders jobb på ett logistikkontor sadlade jag om i stidieväg. Läser nu logistik på distans. Äsch. Jag vill gärna bara vara förälder, blogga och eventuellt fippla med papper på 50-75% ;).

    SvaraRadera