söndag 27 december 2009

Jultema: Måttfullt.

När jag var liten ville jag bli president och införa julafton alla dagar. Korkat. Det jag inte förstod då var att jag i sådana fall var tvungen att lämna Sverige. Samt att julafton varje dag snabbt skulle kännas blasé. Vem fasen skulle orka hålla på med skinka och julklappar vareviga dag?

Nej. Nu när jag är 29 år och en mogen kvinna vet jag bättre. Jag skall bli stadsminister och införa jul en gång i månaden. Något man lär sig med åren är ju just måttfullhet. Något som Skrytmorsan äger horder av. Måttfullhet.

Den här julen har jag fått sova till halv åtta/halv nio varje morgon (tack Skrytpappan). Måttfullt. Sedan har jag druckit en måttfull kopp kaffe samt ätit ett mått med knäck. Skrytbarnen har lekt med sin måttfulla (*host*) mängd LEGO så hysteriskt inne på sina rum att jag knappt sett till dem. Måttfullt med barn.


Här har vi alltså Viveka och Torsten. Nej förlåt, Adam och Länsman. Nej, vad säger jag?! Gunde och Bonde. Äsch.. två barn. Mina barn som lekt på egen hand hela julen.

Sen har det kommit måttfullt med snö. Nej, faktiskt fullt med snö, må så vara. Titta bara så StorTages fönster såg ut i morse:


Snö av fulla mått mätt.

Idag ska vi susa iväg i djupsnön mot Skrytmorfar och Skrytmormors torp för måttfullt mellandagsfirande. Hoppas det blir fullt så måttnga människor som sist. Måttligt.

Förlåt. All sömn har gjort mig stirrig och märklig. På ett måttfullt sätt (nej, jag är inte full). Äh.


4 kommentarer:

  1. Känns faktiskt lite onödigt måttfullt att säga att ni ska köra försiktigt eftersom jag vet att ni alltid gör det, men ändå....kör försiktigt! :-) och hälsa släkten.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Jodå, vi kör allt långsamt av alla mått mätt, måttfullt var ordet!

    SvaraRadera
  3. Jag önskar att jag var full, nej måttfull menar jag. Äh, magen är full iallafall och jag är nöjd. Inge mer jul nu tack å ingen skrytmorsa som president. Jag tror inte att jag pallar en gång i månaden...

    SvaraRadera
  4. Nog låter du lite full... ;-) Jag är också full. Av julmat, julgodis och snö. Jajemen, du läste rätt. Full av snö. Eller nu har den ju smält, men jag var full av snö tidigare idag. Måttfull lek med barnen ute i djupsnön blev full lek i djupsnön. Utan barnen. De lekte i en koja istället, svikarna... Och jag blev full av snö. Kort på bloggen kommer senare. :-)

    SvaraRadera