lördag 12 december 2009

I love Kången

"Jag vill se på bio!" LillLage ojar sig på torsdagseftermiddagen. "Hörredu" säger StorTage, "det är inte helg, och biofilmer går bara på helgen." "Varför då?" undrar Lage. "Ja, det har väl kungen bestämt. Han verkar helsnurrig" förklarar Tage.

Den gode kungen. I Tages värld har kungen, precis som i sagorna, makten. Även om jag förklarat för honom att så inte är fallet, så dyker denna typ av mening upp ibland. Och jag tycker att det är helfestligt. Jag är väldigt förtjust i hela monarkigrejen, skulle kunna kalla mig royalist av en enda anledning: att det faktiskt existerar ett slott med kung, drottning och prinsessor är det närmaste en sagovärld man kan komma i detta fyrkantiga samhälle.

På något sätt känns det naivt, gulligt och bra, att vi har kvar kungahuset. Ungefär som att regeringen skulle bestå av vättar, eller att vädret lästes från botten av en pool av en rödhårig skönhet med snäckskal till BH. 

I like it.

Nåväl. Idag ska Skrytbarnen på diverse aktiviteter (kalas, bio mm) medan jag och Pom ska ut och köpa en tvättmaskin. Nu jädrar ska tvätten blir ren, det har kungen (skrytmorsan) bestämt.

1 kommentar:

  1. Håller med! Klart vi ska ha chokladkartonger och pengar med kungen på och en prinsessa med för dyra handväskor. Och det ska svida för de som lider av avundsjuka, bara nyttigt tror jag :)

    SvaraRadera