lördag 24 april 2010

Ur ett genusperspektiv.

Under de år jag studerat har jag varje termin, oavsett ämne, läst några poäng "genusperspektiv". Klart som korvspad är ju att detta färgat mitt vara och påverkat mitt tänk. Idag till exempel, när vi råkat dubbelboka familjen till två festligheter, har jag delat upp oss ur ett genusperspektiv. Skrytpappan tar pojkarna och jag åker själv. Rättvist och genu(s)(f)int (om ett v hamnat i parantesen hade jag avslöjat min politiska ställning. Nu blev det näst bästa. Bortse från f:et).

Nu måste jag ned på stan och inhandla en kofta. Hade en rätt fin, men efter att vi skaffat ett ny tvättmaskin och jag jublat över (och använt) dess extrema centrifugering, blev koftan 20 cm kortare och skitkompakt. Man skulle lätt kunna använda den som vinterjacka då den snittar på en 4 centimeters tjocklek all over. Thats ullblandad bomull doing it's real job (man kan fråga sig varför producenterna smyger ned ull i vanliga innekläder. Ok att de antyder detta på en liten lapp inne i kläderna, men vem fan läser på den? Och vem fan fattar var de där små symbolerna betyder? Jag har då aldrig fått gå en kurs i det och kan således inte tillgodogöra mig informationen.)

Ni ska få hjälpa mig att välja klänning sedan. Återkommer.

3 kommentarer:

  1. Bra uppdelning. Man ska inte haka upp sig på bagateller. Ha så trevligt.

    SvaraRadera
  2. 40 grader och strykfritt eller hur var det?? =)

    SvaraRadera
  3. Allt är kinatecken om du frågar mig. Men det står 40 klart och tydligt!

    SvaraRadera