tisdag 3 november 2009

TV

Pratade en liten stund med en annan förälder igår angående barns tv-tider. Hur länge det är ok för ett barn att sitta vid tv, dator och liknande.

När StorTage var två år kunde jag inte förstå hur föräldrar kunde låta sina barn titta på exempelvis "hela" Bolibompa (ca 60 minuter). För mig var det otänkbart. Jag lät Tage titta på ett avsnitt av Byggare Bob, och det var nog. Mer skulle skapa autism, sömnsvårigheter, gröna tår and what not. Hade läst någon studie om att tv var ett big no-no fram till barnet var minst tre. Ja. Den gång jag lät Tage se hela Byggare Bob-dvd:n för att jag skulle hinna laga klart en middag innan gästerna kom gav mig grov, GROV ångest. Tv:n som barnvakt, jo jag tackar ja. Vilken USEL mamma.

Tv-rutinerna hos familjen Skryt ter sig lite annorlunda idag. På morgonen låter vi barnen se morgonbolibompa någon gång mellan 07 - 08. Tage sitter som fastnaglad i soffan och slukar allt som sänds, medan Lage ofta pysslar med annat. Dock framför tv:n. Han är mer selektiv och tittar bara intresserat när det är "Den gåtfulla grodan", "Richard Scarrys äventyrsvärld" eller program som innehåller sång eller musik.

På kvällskvisten ser de den Bolibompa som sänds mellan 18 - 18:30. Detta har fungerat fint, fram tills nu. Nu börjar nämligen Tage vilja se vissa specifika program. Exempelvis Hanna Montana (skräpigt dubbad serie med slapstik-humor som Tage bara dööör av skratt när han ser) som sänds någon gång mellan klockan 15 - 17. Det börjar även finnas önskemål om tv-spelstid. Familjen Skryt måste nog sätta sig ned och se över vad som skall ses, och när.

Skönt är det dock, att jag inte tror att en timme tv på morgonen resp kvällen ger hemska skador. Det är nog som med allt annat, lagom är bäst. I like lagom.

PS. Skrytmamman är en hemskt inbiten tv-junkie, och har varit sedan den dagen Beverly Hills, Saved By The Bell, Melorose och Knesset fladdrade i tv-rutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar