söndag 15 november 2009

Vrickat.

Ibland vill Skrytmorsan flytta (exempelvis om golvvärmen inte fungerar. Den kopplas in i skrivandets stund, så det är nervöst vill jag lova). Dock måste trivselfaktorn tas i beaktning. Vi TRIVS här. Barnen trivs. Grannarna är underbara. OM vi skulle flytta, kanske grannarna skulle vara rent hemska. Kasta ägg efter oss eller spänna snubbeltråd på parkeringen. Man vet faktiskt aldrig. Här får man trolldeg levererat vid dörren när barnen är sjuka, hjälp med tips kring pianotransporter, fika åt höger och vänster, middagar, grillkvällar ute på gräsmattan, vitlök, mjölk och kaffe om man glömt att köpa. Eller en blomma på sin födelsedag. De är otroliga varenda en. Och deras barn sen. Bedårande. Allihopa.

Vad är då anledningen till att vi SKULLE flytta? Jo: utrymmet. Jag vill ha en källare där jag kan tvätta och gömma skrot (trodde nästa själv att jag skrev "lyfta" skrot, men nej, gömma är korrekt) Ett allrum uppe där barnen (läs: Skrytföräldrarna) kan spela tv-spel. Stora fönster och en öppen spis. Ja. Mer yta, fler rum. Vi har tänkt på detta i omgångar men sedan kommit fram till följande:

Skrythuset




Detta visar var vi befinner oss under den vakna tiden på dygnet. Hela familjen på fem personer tillsammans, i köket. Ibland sprättar någon iväg mot tv-rummet, vi höjer på ögonbrynen av förvåning och vips är den skenande familjemedlemmen tillbaka på kökssoffan. Våra barn leker överhuvud taget ALDRIG i sina lekrum. Någon gång kan det hända att det gemensamma lekrummet nere brukas för studsbollning, men oftast står det tomt. Och ekar, med de dyra fina tapeterna. Hallen brukas mer än lekytorna, och detta såklart inte till lek, utan till timslånga påklädningar där barnen hellre ligger på rygg och pratar om kvällens middag än ålar in i sina overaller.

Varför skulle vi behöva större? Snarare tvärt om. Vi skulle de facto behöva något mindre.

3 kommentarer:

  1. Ända sen den dagen då jag släpade hem varsin innebandyklubba till Lilleman och Pappi har jag ångrat på vilket litet hus vi just köpte. Men jag vet ju att även med ett hobbyrum så är det ju precis runt mina fötter dom vill och kommer att vara. Så jag fortsätter med mitt projekt "organisera mera" och hoppas att det ska ge känslan av mer utrymme.

    SvaraRadera
  2. Va!? Den där hemliga källaren har jag aldrig sett. Har vi en likadan? Ska tillbringa resten av kvällen med att söka dörren.

    Du kanske inte visste att ni måste få ok oss innan ni flyttar? Och det får ni först om några år, när vi behöver större. Då kan ni börja se er om efter ett nytt radhus/parhus/kedjehus där två bredvid varandra är till salu, så tar vi det andra. Jag menar, du kan väl inte mena att vi ska slira tvärs över stan i sladdriga tofflor på lördagskvällarna?

    SvaraRadera
  3. Ett stort lyxig parhus med pool och biljard intill vinkällaren? Ja!

    SvaraRadera